Welkom op de Open Dag 2013


Dit jaar staat de Open Dag van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in het teken van Onderzoek en Innovatie. Iedereen die benieuwd is naar studeren aan de KABK of mensen die de Academie altijd al hebben willen bezoeken, zijn welkom om te komen kijken in het laboratorium van de kunstenaar en de ontwerper. Het gebouw van de KABK aan Prinsessegracht 4 is 26 januari open tussen 10.00 en 16.00 uur.

Tijdens de Open Dag staan docenten, studenten en oud-studenten van de verschillende afdelingen klaar om je vragen te beantwoorden. Benieuwd waar je na de Academie terecht kunt met je diploma? Oud-studenten tonen hun werk en vertellen over hun praktijkervaring. Verder zijn er verschillende activiteiten, zoals band optredens, rondleidingen, filmvertoningen, exposities, minicolleges en portfoliogesprekken.

 

ArtScience (ba + ma)


Ben je geïnteresseerd in zowel kunst als wetenschap? Wil je kunstwerken maken in een medium dat je eerst nog moet uitvinden? Dan is de Interfaculteit ArtScience iets voor jou! Tijdens de open dag zijn performances en installaties van studenten te zien met een onderzoekend karakter. Ook wordt documentatie getoond van een aantal recente research projecten en van recente presentaties van de labs. Verder voert een groep studenten van StageLab een reconstructie uit van de performance 'Volta' van Dick Raaymakers.

'Volta' is een uitvergroting van de experimenten die Allessandro Volta deed in 1800 bij het uitvinden van de batterij. Een groep performers in beschermende pakken bouwen in een paar uur een enorme batterij door platen zink en koper op elkaar te stapelen met in verdund zwavelzuur gedrenkte oude kleren ertussen. De climax van deze performance is het moment aan het eind waar een fietslampje wordt verbonden met de batterij en gedurende ongeveer een half uur oplicht.

In 'Volta' ziet het publiek het contrast tussen de hoeveelheid werk die verricht moet worden om electriciteit te produceren en het gemak waarmee het gebruiken. De industrie is er sinds 1800 op gericht om dit contrast zo klein of zo onzichtbaar mogelijk te maken, ten koste van de beeldende kracht, maar ten gunste van de efficientie. 'Volta' laat zien hoeveel van de archtypische plastische kracht van de batterij verloren is gegaan door technologische ontwikkeling die geheel is gericht op functionaliteit. Het is een voorbeeld van hoe een experiment theater kan worden, en ook een voorbeeld van een performance die is ontstaan uit een reflectie op de hedendaagse technologie.

 

Beeldende Kunst (ba)


Performances, tentoonstellingen, videopresentaties en workshops. Dit is een greep van wat je kunt vinden tijdens de Open dag bij Beeldende Kunst. Studenten en alumni kunnen je alles vertellen over de opleiding en je kunt een video bekijken hoe het er aan toegaat bij de KABK.

Programma (onder voorbehoud)

Een workshop gieten o.l.v. Andre Kruysen

Een tentoonstelling met werk van eerste- en tweedejaarsstudenten

Een reeks van digitale portretten van de studenten 3D

Verschillende performances van studenten o.l.v. Klaas Kloosterboer

Videopresentaties o.l.v. Pim Voorneman

Verschillende installaties (buiten)

 

Verder kun je je laten portreteren (tegen een vergoeding) door studenten en is er een team van docenten aanwezig om jouw werk te beoordelen.

Vanaf 13.00 start het muziekprogramma

 

 

Fotografie (ba)


Tijdens de Open Dag staan studenten, alumni en docenten Fotografie klaar om met je te praten over de studie. Hoor waar je terecht kunt komen na je opleiding en bekijk het werk van alumni en huidige studenten. Ook kun je je eigen portfolio meenemen en bespreken. Verder zijn er studenten aan werk met de Technische Camera (analoog) en zijn studenten mode aan het fotograferen met een digitale kleinbeeld camera.

Laat jezelf portretteren in ‘KABK style’. Sommige portretten zullen ter plekke geprint worden. Iedereen krijgt sowieso de gemaakte foto direct per mail toegestuurd! 

 

 

 

 

Grafisch Ontwerpen (ba)

Programma Grafisch Ontwerpen
Tijdens de Open Dag staan docenten, studenten en oud-studenten van de hele afdeling klaar om je vragen te beantwoorden. Er zijn presentaties van werk door de studiejaren heen: van 1e jaars studenten tot eindexamenprojecten, van de voltijd- en de deeltijdopleiding.

Daarnaast is er een presentatie van werk uit de 3 keuzevakken: PlayLab, Letterstudio en Design Office (DO), de drie recente nieuwe studie-onderdelen bij Grafisch Ontwerpen.

Portfolio bespreking
Neem je eigen ontwerpwerk mee naar de Open Dag om het daar te bespreken met de docenten en studenten van de afdeling! 

Enkele tips:
- Neem liever je 15 beste en meest interessante werken mee dan met 100 werken langs te komen. De selectie die je van je eigen werk maakt, zegt ook wat over jou.
- Stel een afwisselende selectie samen, dus niet alleen werk wat op de computer gemaakt is maar ook tekeningen, schilderijen, collages e.d.
- Zorg dat je wat weet te vertellen over je werk.
- Neem je schetsen mee! Schetsen geven soms meer inzicht dan toevallig ontstane eindresultaten.

Aanmelden bij Pauline Schep p.schep@kabk.nl
Vermeld je voorkeur voor voltijd of deeltijd & ochtend of middag.

Wij plannen je in op een tijdstip tussen 11:00 en 15:30 uur.
Je ontvangt een bevestiging van je inschrijving. 

 

Interactive/Media/Design (ba)


Kom langs bij Interactive/Media/Design, bekijk de werken van verschillende studenten en stel al je vragen over de opleiding aan de aanwezige docenten en studenten.

Zit je vast in je creatieve proces?

Bezoek dan het 'Institute for Urgent Matters' 

Studenten staan klaar met het juiste advies om artistiekelingen weer op weg te helpen, te voorzien van informatie en bieden een luisterend oor aan kunstenaars in nood. Ook krijgen de kunstenaars die de dringende behoefte hebben om zich te uiten in het moment, de mogelijkheid om dit ook daadwerkelijk te doen. Met behulp van verschillende materialen begeleidt IMD bezoekers om tot spontane creaties te komen.

 

 

 

 

 

Interieurarchitectuur en Meubelontwerpen (ba)


De afdeling Interieurarchitectuur en Meubelontwerpen presenteert zichzelf op de Open Dag 2013 met de tentoonstelling 'Best Before: voorbij de wegwerpmaatschappij'. De tentoonstelling draait om de thema's hergebruik en herinterpretatie. Hergebruik van materialen en van bestaande ruimtes, maar ook herwaardering en herinterpretatie van wat vroeger is ontworpen en gemaakt. 

In de tentoonstelling is werk te zien van studenten van het eerste jaar tot en met het eindexamenjaar. In alle jaren hebben studenten bij hun ontwerpvakken gewerkt met het thema 'Best Before'. Studenten uit het eerste jaar gingen voor het vak 'Privaat interieur' op zoek naar vier ruimtes in het gebouw van de academie die zij in hun ontwerpen samenvoegden tot een nieuwe woning.

Voor het vak 'Object 3D' kochten ze op Marktplaats een tafel en een stoel. Door de bestaande meubelen te bewerken wordt de tafel een stoel en de stoel een salontafel. Studenten van de deeltijd opleiding maakten voor het vak 'Morfologie' kopieën op schaal van een ruimte van 2x2x2 meter in de Haagse binnenstad. Naar voorbeeld van onder anderen de kunstenaar Max Ernst maakten ze frottages om de texturen van de oppervlakten in hun maquette weer te geven. 

Alumni en speeddaten

Er is nog veel meer te zien en te doen tijdens deze dag. Want naast studenten en docenten tonen we op de tentoonstelling ook werk van verschillende alumni, zoals Jian Kotalikova (2011), Rutger de Regt (2011), Maarten Schenkeveld (2012) en Wendy Snoek (2012). Samen met docenten en vierdejaarsstudenten zullen de alumni bovendien zogenaamde Speed dates houden. Hierbij is het voor aankomend studenten en aankomend professionals mogelijk om alvast hun portfolio te laten zien en vragen te stellen. De speed dates worden afgewisseld met Pecha Kucha's, ultra-korte presentaties waarin je kunt zien wat de studie en een carrière als interieurarchitect of meubelontwerper inhoudt. 

Programma

10.00-16.00 uur         Tentoonstelling 'Best Before' in lokalen PD 105 en PC 104
Ook hier zijn volop studenten en docenten aanwezig om je meer te vertellen of vragen te beantwoorden.

10.00-13.00 uur        Speciaal programma voor deelnemers van My First Design Collection (Premsela)
Met presentaties, een bezoek aan de tentoonstelling en de KABK-winkel Stoor.        

11.15-15.00 uur        Speed-daten
Aankomend studenten krijgen de mogelijkheid om tijdens een speed-date met een docent of (oud)student hun portfolio te laten zien en vragen te stellen. Hiervoor kun je je inschrijven. Stuur een e-mail naar interieur.speeddate@gmail.com en vermeld daarbij je naam en je vooropleiding. Vergeet je portfolio niet: probeer niet teveel te laten zien, maar maak een selectie van (ruimtelijk: 2D en 3D) werk dat laat zien wat voor ontwerper jij bent.

10.30-16.00 uur        Rondleidingen (elk uur)
Studenten leiden je rond over de tentoonstelling, de afdeling, lokalen en de werkplaatsen die zij veel gebruiken. Op de tentoonstelling kunnen zij de opdrachten uit hun eigen en andere leerjaren toelichten. Daarnaast worden bijvoorbeeld de werkplaatsen hout- en metaalbewerking, de 3D werkplaats en de computerruimte bezocht.

10.00-16.00 uur        Film/beelden (doorlopend getoond)
Introductieperiode 2012.
Een dag van een student interieurarchitectuur.
Researchlab Next Door: Designinterventies in de Schilderswijk i.s.m. Design Research Station 22 (DRS22)

 

 

Textiel en Mode (ba)


Treed binnen in de wereld van Textiel en Mode! Hier zie je hoe schetsen en onderzoek aan de basis staan van elke collectie. Textiel en mode kunnen gezien worden als een visuele taal van de tijdsgeest, gekoppeld aan materie, ambacht en traditie. Op een televisiewand zie je hoe een collectie ontstaat. Ook is er natuurlijk actueel werk te zien.

Tijdens de studie wordt veel aandacht geschonken aan de geschiedenis van het historisch kostuum en de folklore. Om je eigen stijl en werkwijze te ontwikkelen, zul je eerst alle facetten van het textiel- en modevak grondig onderzoeken. Hoe je dit doet, kun je vragen aan alle aanwezige studenten en alumni. Zij zijn er niet alleen om je vragen te beantwoorden, maar ze zijn ook aan het werk in de werkplaats waar ze werken met een kalander of laser- en weeftechnieken gebruiken.

 

 

 

Industrial Design (post-hbo)


Kom tijdens de Open Dag langs bij de Post Graduate Course Industrial Design.

Industrial Design is een part-time opleiding voor geïnteresseerden die een hbo diploma op zak hebben en affiniteit hebben met industrieel ontwerpen en vormgeving.

Bij de open dag zie je een overzicht van werk door zowel huidige studenten als alumni.

 

 

 

 

Type & Media (ma)

to be announced

 

Interior Architecture - INSIDE (ma)

Op 26 januari presenteert INSIDE werk van studenten in INSIDE's eigen werkruimte. 

Er is een installatie met studiemakettes, beelden en boekjes van INSIDE's studios SOUND, SPORT, THEORIE en de onderzoeksgroep FLOWS. Binnenin de installatie: een enorm SKILLS model van het Ministerie van Binnenlandse Zaken in Den Haag dat binnenkort leeg staat en onderwerp van studie is voor INSIDE's studiejaar 2012-2013. Er zijn videos waarin studenten over INSIDE vertellen in hun eigen taal, er zijn fimpjes van de studio SOUND, en foto's van TRAVEL gemaakt tijdens de excursies. Dit alles is te zien terwijl je een goede espresso drinkt van de mobiele barista.

www.enterinside.nl

 

Lectoraat Kunsttheorie en de Artistieke Praktijk


ONDERZOEK AAN DE KABK

De KABK biedt in samenwerking met de Universiteit Leiden en het Koninklijk Conservatorium verschillende mogelijkheden aan voor onderzoek in de kunsten. Op de KABK houden drie afdelingen zich bezig met deze specifieke vorm van onderzoek: het Lectoraat “Kunstenaarstheorieën en de artistieke praktijk”, het promotietraject PhDArts (een samenwerkingsverband met de Universiteit Leiden), en de master Artistic Research. Deze afdelingen bundelen tijdens de Open Dag de krachten om aan de hand van onderzoeksprojecten, publicaties en film- en fotomateriaal een beeld te schetsen van onderzoek zoals dat aan de KABK wordt verricht door promovendi, docenten en masterstudenten. De drie afdelingen zijn te vinden in de daglichtstudio van de Koninklijke Galerie.

Wat is onderzoek in de kunst?

Het bijzondere van het onderzoek in en door de kunsten is dat praktisch handelen (het maken) en theoretische reflectie (het denken) hand in hand gaan. Het een kan het niet zonder het ander, zoals ook in de praktijk van het kunstenaarschap handelen en denken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Kunstenaars en ontwerpers hebben altijd onderzoek gedaan zonder dat het als zodanig is benoemd. Dit onderzoek kent niet een bepaalde, van te voren gegeven methodologie. Het is eerder een open houding, die bepaald wordt door het verlangen om, in samenwerking met anderen, te reflecteren op de eigen kunst- of ontwerppraktijk. In de afgelopen decennia is de aandacht voor het onderzoeksaspect van kunst- en ontwerppraktijk gegroeid. Meer en meer positioneren kunstenaars en ontwerpers zich in het maatschappelijke en kunstenveld als onderzoekers. In sommige gevallen is het onderzoek het kunstwerk of het ontwerp zelf geworden; materie en medium functioneren als instrument in het onderzoek of “denkproces”.

De kunstenaar/ontwerper-als-onderzoeker onderscheidt zich van andere kunstenaars/ontwerpers doordat hij/zij het op zich neemt om mededelingen te doen over het maak- en denkproces. De onderzoeker maakt anderen deelgenoot van dit proces, gaat erover een discussie aan en stelt zich open voor kritiek. De onderzoeker zoekt het gesprek in het publieke domein.

Het Lectoraat “Kunstenaarstheorieën en de artistieke praktijk”

Het lectoraat “Kunstenaarstheorieën en de artistieke praktijk” van Janneke Wesseling is van start gegaan in februari 2007, en onderzoekt de rol van de theorie in de praktijk van de beeldend kunstenaar en vormgever.

Het lectoraat stelt zich ondermeer ten doel om het theorieonderwijs te verankeren in het onderwijs aan de kunstacademie en de integratie van theorie- en praktijkonderwijs te bevorderen. Dit krijgt op drie onderwijsniveaus gestalte:

Aan de KABK gebeurt dit op BA-niveau: het onderzoek van het lectoraat heeft hier de integratie van praktijk- en theorieonderwijs ten doel, uitmondend in concrete voorstellen en pilot-projecten op dit gebied.

Vanuit het lectoraat is de Mastertraject Artistic Research opgezet, dat in september 2009 van start is gegaan.

Aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden krijgt de verbinding tussen kunsttheorie en kunstpraktijk gestalte op PhD-niveau, in het promotie-programma voor beeldende kunstenaars en vormgevers, PhDArts. De lector voert de co-directie over dit programma, dat inhoudelijk door haar wordt aangestuurd.

Het lectoraat wordt hierbij ondersteund door de kenniskring.

Voor meer informatie over het Lectoraat “Kunstenaarstheorieën en de artistieke praktijk”, kijk op:www.lectoraatkabk.nl

 

 

 

Lectoraat innovatieve visualisatietechnieken

Lector: Yolande Kolstee
Assistent: Reba Wesdorp. Stagiaire: Mariana Kniveton. Event-coördinator Dirk Vis.

Het lectoraat innovatieve visualisatie technieken [IVT] richt zich op het gebruik van innovatieve visualisatie technieken in het artistieke en culturele domein en de relevantie daarvan voor het hoger kunstonderwijs. Tegenwoordig lopen offline, online, mobile, virtueel en real-life door elkaar heen.

Het lectoraat IVT richt zich met nadruk op het gebruik van nieuwe technieken in een artistieke of culturele context en heeft nauwe banden met het AR Lab van de Academie. Het AR Lab heeft contacten met allerlei internationale bedrijven, labs en kunstenaars die bezig zijn met nieuwe visualisatie technieken. Daarnaast werkt het Lab samen met TU-Delft en de Media Technology afdeling van Universiteit Leiden. Het AR Lab maakt gebruik van werkplaatsfaciliteiten om bijvoorbeeld te werken met 3D-scans, 3D-printen en Augmented Reality. AR is niet alleen het toevoegen van informatie maar ook een zelfstandig medium. Beeldend kunstenaar Marina de Haas laat virtuele objecten zien die niet in film en niet met analoge technieken mogelijk zijn; een virtuele mug sterft en gaat in stukjes naar de virtuele hemel. De stukjes gaan om je heen naar boven, als je een AR headset draagt.

Vorig jaar verzorgde het lectoraat IVT vijf 'digi-borrels' om docenten kennis te laten maken met de nieuwe apparatuur van de academie. Het ging toen vooral om digitalisatie van maakprocessen bijvoorbeeld met een 3D printer. Onder innovatieve visualisatie technieken [IVT] worden ook deze nieuwe productiemethoden zoals 3D printing gerekend. Andere voorbeelden zijn:

  • Augmented Reality (AR)
  • 3D printing
  • 3D scanning
  • Interactieve installaties
  • Applicaties (apps) voor iPhone / iPad of Android
  • Laser snijder toepassingen
  • Computergestuurde frees machines
  • Computergestuurde textielbewerking machines (borduren, naaien, weven enz.)

In studiejaar 2012 - 2013 worden vier Pop-Up Galleries (heel korte tentoonstellingen) georganiseerd in samenwerking met Studium Generale. Hierin wordt werk getoond dat studenten van verschillende opleidingen gemaakt hebben met augmented reality en natuurlijk met borrel én discussie na afloop. De eerste Pop-Up Gallerie op 15 november 2012 was met studenten van Grafisch Ontwerpen. Er volgen nog Pop-Up Galleries met studenten Beeldende Kunst, Interactive Media Design en Fotografie.

 Stellingen waarover binnen het lectoraat IVT nagedacht wordt:

  • Digitale technieken moeten in het curriculum van iedere studierichting / opleiding anders missen studenten de aansluiting met wat er buiten de academie gaande is
  • Elke student moet minstens een keer iets digitaal ontwerpen
  • Analoge kunst is vooral een zender (publiek kijkt naar schilderij / luistert naar opera) en digitale kunst is meer interactief (aanpassen en veranderen van foto's en muziek enz.)
  • Digitalisering binnen het kunstonderwijs zorgt voor interactie en co-creatie, en is locatie- en tijdsonafhankelijk. Bijvoorbeeld een virtueel koor met 3500 mensen uit 73 landen die samen een meerstemmig koorstuk zingen
  • Game-ontwikkelaars zijn een nieuw soort kunstenaars
  • Remediatie en cross-overs zijn mogelijk door digitale technieken

Wat kunnen docenten doen?

  • Een project realiseren met nieuwe visualisatie technieken binnen hun eigen discipline
  • Een artikel schrijven  voor het tijdschrift van het AR Lab, AR[t] Magazine
  • Een virtueel kunstwerk maken

Wat kunnen studenten doen?

  • Meewerken aan het project Smart Replica's met Museum Boijmans Van Beuningen, afdeling Grafisch ontwerpen: Gert Dumbar, Studio  Maaike Roozenburg en Wim van Eck en Yolande Kolstee van het AR Lab. Ook de TU-Delft: faculteit Industrieel Ontwerpen is betrokken bij dit project.
  • Artistieke of design-app ontwikkelen
  • Eigen kunst of ontwerp project realiseren met nieuwe visualisatie technieken
  • Stage lopen bij of via het lectoraat om bij musea hun collectie met nieuwe technieken te laten zien
  • Scriptie of paper schrijven
 

AR LAB

Het AR Lab is een laboratorium voor onderzoek naar Augmented Reality en andere innovatieve visualisatie technieken (IVT). De 3D-animatie deskundige is Wim van Eck. Yolande Kolstee is het Hoofd van het AR Lab. Het AR Lab is een gezamenlijke inspanning van de Koninklijke Academie Den Haag, Technische Universiteit Delft, Media Technology van Universiteit Leiden en bedrijven Fabrique, DPI en Cybermind. We delen kennis en onderzoeksresultaten, en vullen elkaar aan op wetenschappelijk, technisch, commercieel, of kunstzinnig gebied.  

 

In het AR Lab werken kunstenaars, ontwerpers, wetenschappers, ingenieurs en (kunst en design) studenten aan projecten.

AR kan je gebruiken als medium om virtuele kunst mee te maken, of je kan augmented reality gebruiken als tool voor bijvoorbeeld apps. Augmented Reality wordt ook gebruikt voor het bedrijfsleven en musea. Het AR Lab geeft een tijdschrift uit: AR[t] Magazine.

www.arlab.nl

Programma Open Dag 2013 

10.00 - 16.00

  • Het AR Lab zal het project 'hergebruik van doeken' dat tot en met juli 2012  in het Van Gogh Museum Amsterdam was te zien, presenteren. Van vijf schilderijen van Van Gogh wordt middels een iPad-applicatie zichtbaar gemaakt wat er onder het schilderij zit.
  • Spectaculaire applicatie betreffende De Slaapkamer van Van Gogh
  • Presentaties van verschillende boeken, publicaties en lezingen, waaronder 'Human Factors in Augmented Reality Environments'
  • Tijdschrift AR[t] issues 1 en 2
 

PhDArts

PhDArts biedt een internationaal, hoogstaand en kwaliteitsvol promotietraject aan in de beeldende kunst en vormgeving. PhDArts is een samenwerking van de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden en de KABK. Elke promovendus heeft een eigen team van begeleiders. Naast het individuele onderzoekstraject volgen de promovendi een gemeenschappelijke promotie-opleiding.

In het PhDArts traject bestaat er een unieke relatie tussen kunstenaar/ontwerper, onderzoeksmethode en uitkomst van het onderzoek. Het promotieonderzoek is alleen mogelijk dankzij de eigen praktijk en omgekeerd ontwikkelt de onderzoeker zijn praktijk in relatie tot het onderzoek. De uitkomst is dan ook een artistiek product of een ontwerp, gecombineerd met een discursief product dat recht doet aan het artistieke product of het ontwerp.

Dit eindresultaat kan niet vastgelegd worden in één bepaalde vorm. Een artistieke of ontwerptheorie is doorgaans speculatief en werpt nieuwe vragen op waar nog geen definitieve antwoorden op bestaan. De criteria voor de vorm van het eindresultaat worden daarom zo open mogelijk gehouden en een verhouding tussen tekst en artistieke productie/ontwerp is niet bij voorbaat vastgelegd. De eisen die aan het onderzoek worden gesteld komen voort uit de opdracht die de kunstenaar/ontwerper zichzelf stelt. Zij zijn de leidraad bij de beoordeling van de werkwijze van de onderzoeker en van het uiteindelijke resultaat.

Bezoek voor meer informatie de site van PhDArts 

 

Master Artistic Research


De master Artistic Research biedt studenten beeldende kunst en muziek een tweejarig, interdisciplinair onderzoekstraject aan de KABK en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. De master Artistic Research is een onderzoekspad van de interfaculteit ArtScience.

In de afgelopen jaren hebben kunstenaars, musici en vormgevers hun focus verlegd naar de discursieve aspecten van de kunstpraktijk en naar de cognitieve functies hiervan. Produceren kunstenaars en musici kennis? Zo ja, wat voor soort kennis? Hoe verhoudt de kennis van kunst zich tot andere soorten kennis? Dit is een greep uit de grote hoeveelheid vragen die onderzoek in de kunst erkennen als specifieke activiteit. Al deze vragen moedigen aan de relatie tussen de kunsten en andere  velden, en tussen kunst en het leven zelf, opnieuw te bekijken en te bevragen. De master Artistic Research geeft studenten in de beeldende kunst en muziek de kans om in hun artistiek onderzoek de band tussen praktijk en theorie te ontwikkelen, versterken en hierop te reflecteren.

Studenten van het mastertraject hebben een achtergrond als kunstenaar – in het veld van de beeldende kunst of muziek. De onderzoeksvraag van iedere student wordt geformuleerd vanuit de eigen praktijk en vormt het uitgangspunt van het traject. Gedurende de opleiding leren studenten kritisch te reflecteren op hun eigen werk, hun ideeën en vindingen te analyseren en uit te werken, en deze gesproken en geschreven te communiceren naar anderen. Zij worden gesteund in het proces om geschikte vormen te vinden waarin zij hun vindingen kunnen substantiëren. De uitkomst van het onderzoek is een artistiek product in de breedste zin van het word. De Master Artistic Research is een opleiding waarin de artistieke praktijk vooropgesteld wordt.

Voor meer informatie over de master Artistic Research kijk op: www.masterartisticresearch.eu

 

Voortrajecten


Kom langs bij de Voortrajecten voor de volgende activiteiten:

Docenten en leerlingen van de School voor Jong Talent, Voorbereidend jaar en Oriëntatiecursus vertellen over de verschillende voortrajecten bij de KABK.

Leuke films van verschillende projecten

Schrijf je ter plekke in voor de Oriëntatiecursus!

 

 

Bereikbaarheid KABK

Vanaf 7 januari 2013 is de Bosbrug voor alle verkeer (auto's, trams en fietsers) afgesloten. Dit is de brug op de kruising Koningskade-Korte Voorhout (hoek Ministerie van Financien). De Bosbrug en de tramrails die over de brug lopen worden vervangen. Uitvoering van het project duurt tot december 2013. De route Korte Voorhout-Koningskade wordt voor al het verkeer afgesloten, het verkeer wordt omgeleid en ook het tramverkeer rijdt om.

Dit heeft aanzienlijke consequenties voor de bereikbaarheid van de KABK.Voor de KABK betekent dit dat we m.n. met de auto zeer moeilijk bereikbaar zijn, zowel de stad in als uit. Vooral tijdens de spitsuren zal het hier vast komen te staan en we kunnen hier zelf helaas weinig tot niks aan vergemakkelijken of verbeteren. Hou hier dus rekening mee met werkzaamheden en afspraken.Probeer toch zoveel mogelijk met OV te reizen indien mogelijk.

 Kijk voor actuele informatie over de werkzaamheden aan de kruising altijd op www.denhaag.nl/bereikbaarheid of op Den Haag > Bosbrug